• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Kreditbedömning och UC inför större samlingslån?

JesseTopp

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
31 Juli 2013
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Hej,

Inför en kommande ansökan om ett större samlingslån (+250K), hos t ex Bank Norwegian:

Tror att vi alla är tokiga på UC:s credit scoring-modell av olika anledningar, men vi har iaf nu lärt oss att så få förfrågningar som möjligt är bra (skulle dock inte förvåna mig om det är bättre att ha 1 eller 2 förfrågningar snarare än ingen då det förstnämnda mer liknar UC:s älskade riksgenomsnitt)!!

Nästa aspekt att ta hänsyn till är hur man ska "disponera" sina befintliga "synliga" krediter inför ett eventuellt samlingslån. Jag har t ex en helt outnyttjad kredit på 100K (ett charterkort) som jag aldrig kommer att använda, men är nästan lite orolig för att mitt kreditbetyg sänks om jag säger upp det innan låneansökan, sjukt eller hur!??

På senare tid (och efter att ha läst vissa trådar här i forumet) tycks det också som att bankerna nu tycker att det är värre att ha många blancolån snarare än många kontokrediter, tvärtemot egentligen hur UC bedömer saken. Jag har alltid trott att det var skitsamma, båda är ju lån utan säkerhet, men är det någon som kan kommentera detta om det kan vara så?

För egen del hänger det nämligen lite på om jag ska försöka få bort mina (mindre) blancolån innan ansökan, förmodligen då på bekostnad av något mer utnyttjade kontokrediter (befintliga).

Förstår att det här blir lite finlir för många - samtidigt finns det många som blivit duktiga på det här med kreditbedömning på forumet, så tacksam för all input!

Mvh
J
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Vad har du läst för trådar och dragit slutsatsen att bankerna ogillar fler blancolån snarare än fler kontokrediter? Tycker att jag läst många trådar, men har inte dragit den slutsatsen. Men så är jag kanske inte den vassaste kniven i lådan heller :)
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Hej,

Inför en kommande ansökan om ett större samlingslån (+250K), hos t ex Bank Norwegian:

Tror att vi alla är tokiga på UC:s credit scoring-modell av olika anledningar, men vi har iaf nu lärt oss att så få förfrågningar som möjligt är bra (skulle dock inte förvåna mig om det är bättre att ha 1 eller 2 förfrågningar snarare än ingen då det förstnämnda mer liknar UC:s älskade riksgenomsnitt)!!

Nästa aspekt att ta hänsyn till är hur man ska "disponera" sina befintliga "synliga" krediter inför ett eventuellt samlingslån. Jag har t ex en helt outnyttjad kredit på 100K (ett charterkort) som jag aldrig kommer att använda, men är nästan lite orolig för att mitt kreditbetyg sänks om jag säger upp det innan låneansökan, sjukt eller hur!??

På senare tid (och efter att ha läst vissa trådar här i forumet) tycks det också som att bankerna nu tycker att det är värre att ha många blancolån snarare än många kontokrediter, tvärtemot egentligen hur UC bedömer saken. Jag har alltid trott att det var skitsamma, båda är ju lån utan säkerhet, men är det någon som kan kommentera detta om det kan vara så?

För egen del hänger det nämligen lite på om jag ska försöka få bort mina (mindre) blancolån innan ansökan, förmodligen då på bekostnad av något mer utnyttjade kontokrediter (befintliga).

Förstår att det här blir lite finlir för många - samtidigt finns det många som blivit duktiga på det här med kreditbedömning på forumet, så tacksam för all input!

Mvh
J

Hur ser ditt kreditbetyg och förutsättningar ut idag? Det kanske inte ens behövs något finlir menar jag ;)
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
En annan fråga på samma ämne. Om man vill söka ett stort samlingslån på sin "egen bank" ( i mitt fall SEB). Gör dom samma bedömning som alla andra banker tror ni? Rent teoretiskt så ser dom ju mycket mer än vad andra kan se.
Dom kan ju se vartenda öre, exakt vad som händer "bakom" kulisserna så att säga genom att se vilka räkningar du betalar varje månad osv.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 827
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
En annan fråga på samma ämne. Om man vill söka ett stort samlingslån på sin "egen bank" ( i mitt fall SEB). Gör dom samma bedömning som alla andra banker tror ni? Rent teoretiskt så ser dom ju mycket mer än vad andra kan se.
Dom kan ju se vartenda öre, exakt vad som händer "bakom" kulisserna så att säga genom att se vilka räkningar du betalar varje månad osv.

Dom kan göra en annan bedömning, i alla fall på ditt kontor, med dig på plats osv. Bedömningen kan förvisso vara lite annorlunda även via telefon/internet, då just dom har lite mer att gå på, som kan dra upp den scoring som du får hos just seb.. tex pensionssparande.. men även kan dra ner lite extra, typ många övertrasseringar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp